top of page

איך להתמודד עם אם דמנטית?

היי נתן, מה שלומך. אשמח לתובנות שלך. אמא שלי כרגע בת 82 ועם דמנציה. אמא תמיד היתה אשה קשה אך היתה אמא טובה. ההורים עזרו לנו הרבה בגידול הילדים ובקניית דירה. אמא שלי עם דמנציה כשנה. בחצי השנה האחרונה היתה התדרדרות והיא מתקשה בהבנה, מבולבלת, חרדה והוזה. אינה מוכנה לקחת כדורים פסיכיאטרים ואינה מוכנה להכניס מטפלת הביתה. לסיכום יש כמה בעיות: אמא מבולבלת, הוזה ומתקשה בזכירה אך לא מוכנה לטיפול תרופתי ולמטפלת צמודה. מצפה שנהיה איתה כל הזמן. כשרוצה משהו זה צריך להיות כאן ועכשיו. איך להתמודד? איך אני יכולה למצוא שלווה?

תשובה:

תשובה בת יקרה,

איך שזה נראה את מרגישה לבד מול התהליך שעוברת אמא שלך הנקרא הזדקנות. חשוב לך להיות בת טובה לאימך, ויחד עם זאת יש שלב בחיים של אמא שלך שבו התפקידים מתחלפים ואמא שלך הופכת להיות הילדה ואת האם.

הכוונה היא שיש שלב שאת צריכה לקבל החלטות לגבי אמא שלך, שמבחינתה הם שגויות, אך את בתוכך יודעת שהיא כבר לא יודעת מה טוב עבורה, וזה הרגע בו את צריכה לקחת אחריות על גופה ונפשה.

זו אינה החלטה פשוטה, אך יש סמן שמעיד על כך שהגיע הזמן, וזה השקט הנפשי שלך.

הלחץ שאת מרגישה בזה הרגע, נובע מידיעה פנימית שאינך עושה את הדבר הנכון עבורה כשאת מאפשרת לאימך לנהל את בריאותה, ויחד עם זאת יש מחשבה האומרת שאם תכפי על אמא שלך עובד זר, לא תהיי בת טובה..

צאי מהקונפליקט הזה כמה שיותר מהר, אחרת את תחלי!

קחי אחריות על אמא שלך!

מה זה אומר תכל"ס.

ראשית הזמיני פסיכוגריאטר מיידית שייתן אבחנה למצב בריאותה הנפשי של אימך נכון לעכשיו.

גם אם ראה אותה פסיכוגריאטר לפני חצי שנה שיראה אותה שוב, כי יש החמרה, אני מכיר משהו מצוין שעושה ביקור בית.

אחרי שהפסיכוגריאטר ייתן את חוות הדעת, מכיוון שאת לא יכולה לטפל באימך, אני מקווה שעשית ייפוי כוח מתמשך, אם לא, דאגי להפוך ולהיות אפוטרופוסית לגוף ולנפש של אמא שלך. זה תהליך שלוקח כמה שבועות.

אחר כך דאגי, לעובד זר. אולי אמא שלך תתנגד, אך זה הדבר הנכון, וגם אם תהיה התנגדות, מתי שהוא היא תתרגל כי היא לא תהיה יותר לבד.

לא לקבל החלטה, יגרום לך למרירות, כעס פנימי וללחץ נפשי שיקשה עליך לתפקד ולעזור לה מתי שהיא תצטרך אותך באמת!.

אז קחי אחריות על אמא שלך והביני התהפכו התפקידים!

בהצלחה

בהצלחה.


תודה שפניתם לנתן אמסטר, שאלה של שינוי, מאבחן, מטפל ומתקשר. 054-4517121


0 תגובות
bottom of page